"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne!"
Kattints az EMKA blogra, az Erdélyi Magyarokért Közhasznú Alapítvány hivatalos blogjára!
Friss hírek és képes beszámolók akciónkról, aktuális eseményeinkről, leírások az általunk szervezett eseményekről és sok-sok egyéb érdekesség.
Hogyan vált a tojás a húsvéti ünnepkör részévé, mikorra vezethető vissza a tojásírás, valamint hogyan készülnek a húsvéti hímes tojások – erről beszélgettünk a „tojáskutató” etnográfussal, miközben körülöttünk fiatalok ismerkedtek a tojásírás fortélyaival.
Fotó: Barabás Márti
A tojás szerepe: egyetlen alkalommal kell közvetítenie a leány részéről a legénynek, hogy fogadja közeledését
„Minél inkább nyugat felé tartunk, annál inkább elhalványul ez a hagyomány. Ti, gyerekek, azért jöttetek ide, hogy ápoljátok a húsvéti hímes tojások elkészítésének szokását” – köszönti az éppen érkező gyerekcsoportot Fejér Gizella gyergyócsomafalvi tojásíró asszony.
Húsz-harminc gyerek szorgoskodik a gyergyószentmiklósi tájházban: kesice a kézben, főtt és kifújt tojások az asztalon, elemlámpaszerű, erre a célra kitalált melegítő, mely folyékony állapotban tartja a viaszt, hogy lehessen írni vele a mágikus mintákat a tojásra.
A serénykedő hangulatot csak néha szakítja meg egy-egy szakmai, irányító mondatocska: „támaszd a tojást a kezedhez, így tartsd a kesicét, vigyázz a viasszal, mert ahol az megérintette a tojást, a nyoma ott marad.”
Hagyomány a húsvéti asztalon
Tavaly több mint kétezer, idén, a korai húsvét miatt, ezerötszáz körüli azoknak a gyerekeknek a száma, akik tojásírást tanulni jöttek el az asszonyokhoz. ők a kezdetektől részt vállalnak a Népművészeti Alkotóházban szervezett programokon, ahol immár több ezren tanulhatták meg, hogy a hímes tojások jelei üzenetek a múltból, s hiába használják csak évente egyszer, tisztán őrzik ma is mindazt, ami sajátosan a miénk, s hirdetik, amire a jövőbe lépéshez oly nagy szükségünk van: a folytonosságot.
„Egészen kis koromban édesanyámtól tanultam meg a tojásfestés Gyergyócsomafalván alkalmazott módszereit. Mára az akkor tanult hagymahéjas, levélrátétes és írásos módszerek kiegészültek. Gazdagodott ismeretem a tojáshímek üzenete terén, más vidékek tojásfestő módszereit is megtanultam, s olyan tojásírókkal kötöttem barátságot, mint a debreceni Kovács Gizella, valamint a híres rădăuşi-i tojásfestővel, Leonciuc Oresiával is” – mondja Fejér Gizella, amint éppen az elkészült „tojáshímeket” fordítja „vendégváró” felükkel kifelé a tálcán.
Fotó: Barabás Márti
A jelenleg alkalmazott jelekről eszünkbe se jutna, hogy pogány mintázatok köszönnek vissza a keresztény asztalokon is – tárja fel Portik Irén néprajzkutató
Tojásírás, de hogyan?
Valamikor a pirosas színű tojásfestéket növényi festőanyagokból állították elő. Erre szolgált a vöröshagymahéj, a börzsöny, a bíbortető. Ezért van az, hogy a régebbi mintagyűjteményekben szinte barnás árnyalatú a piros tojás.
Nagy színtartásra nem törekedtek, mert ez egy alkalmi produktuma a népi húsvéti hagyománykörnek, egyetlen alkalommal kell közvetítenie a leány részéről a legénynek, hogy igenis fogadja közeledését, és viszonozza locsolási szándékát – magyarázza Kis Portik Irén néprajzkutató, hozzátéve, hogy a leggyakoribb szín valószínűleg a színek mágikus erejének tulajdonított hiedelemből alakult ki: a pirosnak védőerőt tulajdonítottak.
A tojásfestéket ma már bárki beszerezheti az üzletekből, a tojásírás egyéb kellékei kicsit problémásabbak. A kesicének az elkészítését meg kell tanulni, valamint forró viasz is szükséges, amely a minta kirajzolásában kap fontos szerepet.
A tojásírás technikája batikolási technika: ott, ahol a viasz megfogja a tojást, megmarad eredeti színe, máshol pedig megpirosodik. De ezzel még nem ért véget a tojásfestés, mert el kell távolítani a viaszt a tojásról, amely csak közbeeső alkalmatosság a mágikus mintázat megvalósítására.
Ezt forró ronggyal ledörzsölik a tojás felületéről, és mikor készen van a pozitív-negatív mintázat, akkor szalonnával szokták még bekenni, amelytől egy sajátos csillogást kap, és annyit be is szív a tojás, hogy a felülete is simábbnak hat.
Idén ezerötszáz körüli azoknak a gyerekeknek a száma, akik tojásírást tanulni jöttek el az asszonyokhoz
A tojás, mint üzenet
Elég egy pillantást vetni az emberiség régmúltjának részleteibe, és máris jobban megértjük a húsvéti ünnepkört is, melyben egy ideje a tojás is fontos szerepet kapott. A tojás elkísér a születéstől a halálig: a régi időkben, amikor meglátogatták az újszülöttet, tojást adtak a kezébe, mikor eltemették a halottat, tojást tettek mellé, hogy Szent Péternek tudjon fizetni.
Legalább százhúsz legenda él arra vonatkozóan, hogy a világ a tojásból keletkezett, az őserők tojásból szakadtak ki. Az amerikai indiánok sámánhite is osztja a tojáseredetet, tojásanyának nevezik a majáknál az istenasszonyt, aki a teremtés feladatát kapta a főistentől.
A legrégebbi kultúrákban a tojás az élet folytonosságát, az élet magját jelentette, hogy látszólag élettelen dologból egy új élet fog kikelni – ez a megújulás ragadta meg az embert, és ezáltal lett a tojás az új élet, örök élet jelképe.
Ha megnézzük a bibliai lexikont, a tojás még élelemként sem szerepel, még adat sincs arra, hogy valaki tojást evett volna vagy javasolnák, hogy tojást fogyasszon. A keresztény kultúrákban meg különösen nem szerepelt a tojás, mint jelkép.
A kereszténység kénytelen volt azzal a kommunikációs eszközzel élni, amely éppen rendelkezésére állt. Tehát a pogány jelképekre épített, ahhoz, hogy a keresztény eszméket terjessze. A tojás tehát egy egyezményes jel volt, és ezt használta ahhoz, hogy mindenkihez eljusson a kereszténység üzenete.
Tojásminták, mágikus jelentéssel
„A jelenleg alkalmazott jelek kapcsán eszünkbe se jutna, hogy pogány mintázatok beszélnek vissza a keresztény asztalokról is: a különféle hímestojás-motívumok mind-mind igen régiek és az érdekességük az, hogy hatalmas számuk ellenére is négy csoportba tagolhatók.
Mindezek a minták, jelek, melyek a tojásra kerülnek, varázserővel bírnak. Orbán Balázs 1864-ben egy tojásíró lány mondókáját jegyezte fel, aki hitt a tojás mintáinak a varázserejében. Az után kezdtek a tojásra szöveget írni, miután elfelejtették a jelképek olvasását. Az a versike, amely már feledésbe merült, így hangzik: „Gyászvirágot írok erre,/ hátha hitebb lesz a lelke./ Ki az imént megesküdött,/ velem tartsa az esküvőt!”
Ebből kiolvasni azt, hogy a lány egy szerelmi háromszög áldozata és mindenképpen azt reméli, hogy azzal a tojáshímmel, amelyet szívvel-lélekkel készít, és átadja a kedvesének, aki után vágyakozik, visszavonzza őt magához.
„A locsolás szokása nem más, mint a megtermékenyítés tökéletes színrevitele úgy, hogy ezt felemelt fűvel és szemrebbenés nélkül végig lehessen nézni – magyarázza az etnográfus. – Tulajdonképpen a közeledés maga, mellyel a legény a szándékát közölte, és a bólintás, mely a leány részéről megtörtént, az magával a locsolással teljesedett ki. A legény egy jelképes fekundációt hajt végre, amire a leány a megtermékenyítés, az új élet szimbólumával, egy tojással válaszol. A legény jelzi, hogy kész a páros élet megkezdésére, a lány pedig jelzi, hogy erre meg van érve.”
Hogyan készül a kesice?
A tojásíráshoz használatos kesice egy kis fenyőfaléc. Ennek egyik végében van egy furat, melybe egy réz- vagy alumíniumcsövet iktatnak be (a régi időkben a galamb szárnytollának a tövét használták fém helyett). Ebbe egy lószőrt kell bevezetni, amely gyakorlatilag adagolja a viaszt, lefékezi, hogy ne fusson le a tojásra.
A rudacskát gyapot- vagy kenderszállal körbetekerik, amely rögzíti, ugyanakkor tartalékolja is a viaszt. Ugyanis a forró viaszba mártott fonal megszívja magát vele, és amikor a csőből kifogy, utánapótolja. Mindaddig, amíg ki nem ürült ez a „tartály”, lehetett a tojás felületén írni vele.
forrás: Új magyar szó
Üdvözöljük az
Erdélyi magyarok a világban közösségében!
PayPal segítségével
átutalással
nemzetközi átutalással
IBAN számlaszámunk:
HU62 1070 0488 6631 7874 5110 0005
SWIFT/BIC: CIBHHUHB
Az adományozás adómentes.
© 2024 Created by erdelyimagyarok.com. Működteti:
Kattints az EMKA blogra, az Erdélyi Magyarokért Közhasznú Alapítvány hivatalos blogjára!
Friss hírek és képes beszámolók akciónkról, aktuális eseményeinkről, leírások az általunk szervezett eseményekről és sok-sok egyéb érdekesség.
A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a Erdélyi magyarok a világban –nak.
Csatlakozzon a(z) Erdélyi magyarok a világban hálózathoz