Teres Ágoston, jezsuita pap, 25 évig részt vett egy olyan kutatómunkában, amelyik azt szándékozta bebizonyítani, hogy a Máté evangéliumában szereplő betlehemi csillag története tulajdonképpen a Jupiter és a Szaturnusz bolygók 3 hónapig tartó együttállásán alapszik. Ennek a hosszú kutatómunkának eredménye az 1998-ban publikált "Biblia és asztronómia: mágusok és a csillag Máté evangéliumában" c. könyve. Ebből szeretnék most néhány rövid idézetet megosztani, ami főleg a január 6-i ünneppel, a Vízkereszttel kapcsolatos.
"Az első századtól kezdve a keresztények egyik legnagyobb ünnepe volt január 6-án az Úr megjelenése (Epiphania Domini), amikor három eseményt ünnepeltek:
Jézus születése Betlehemben: az Úr megjelenése az egyszerű pásztoroknak, akik Izrael hű fiai és várják a próféták által megígért Messiást;
a mágusok látogatása Betlehemben: a megváltó Király kinyilatkoztatása a nemzetek képviselőinek, akik nem tartoznak Izraelhez, mégis a Messiást keresik;
Jézus keresztelője a Jordán vizében: Isten Fiának kijelentése az első apostoloknak, akik hallják az égi szózatot "Ez az én szeretett Fiam". (Ebből ered az ünnep hagyományos magyar neve: Vízkereszt.)" (9. o.)
A második idézet a hagyományos Gáspár, Menyhért, Boldizsár nevekkel kapcsolatos.
"A hagyományos három név szír forrásokban fordul elő először: Karsudas, Hior és Bazantor, amelyek biztosan későbbi jelképes elnevezések, mert eredeti személynevüket nem ismerték. Ezekből alakult ki az 5. században az arám és görög nyelvjárásokban a Kaspar, Melkhior és Baltazar. Az utóbbi Dániel próféta babiloni neve, Melkhior pedig kifejezetten héber név: Melekhi-or = Királyom-fény, vagy Fény-király, ami már Jupiterre emlékeztet, a királyok csillagára. Kaspar az iráni perzsa Gathasphar rövidített formája lehet, amelyben viszont az öreg Szaturnusz elnevezése rejlik." (79. o.)
A következő idézet mintegy összefoglalja a sok kutatás végeredményét:
"1. Jézus az 'első cenzus' (népszámlálás) alatt az időszámításunk kezdete előtti 7. évben született Betlehemben, amint ezt tanúsítja többek között Lukács beszámolója és Augustus jegyzőkönyve (lásd 47. o.);
2. az a csillagászati jelenség, amire a mágusok hivatkoznak Máté szövegében, a Jupiter és a Szaturnusz együttállása és látszólagos megállása, amely abban az évben hét hónapon át megfigyelhető volt;
3. ebből következik, hogy a mágusok ugyanabban az évben mentek Betlehembe, azokban a hónapokban, amikor a nevezett égi jelenség látható volt;
Ennek lehetőségét kimutattuk az eredeti szöveg nyelvtani elemzése közben (35.o.). A következő csillagászati és történelmi érvek az állításaink valószínűségét igazolják. Amit állítunk, nem több és nem kevesebb, mint hogy a mágusok valószínűleg Kr. e. 7. november 11-13 között érkeztek Betlehembe, a Jupiter és a Szaturnusz együttes megállása alatt, amelynek dátumát előre kiszámították, és amelyet akkor megfigyelhettek."
Végül pedig szeretném még kiemelni azt, amit a szerző a fordítással kapcsolatban mond. Szerinte a Máté evangéliumában szereplő mágusokat leghelyesebb bölcseknek fordítani és nem egyszerűen asztrológusnak vagy csillagjósnak (vö. 79.o.). Ezek a napkeleti bölcsek pedig
"a babiloni Marduk-templom tudós csillagászai és papjai voltak. A két nagy próféta, Ezekiel és Dániel, szintén Babilonban dolgoztak a száműzetés éveiben (Kr. el. 598-538). Dániel ott a királyok első tanácsosa lett és a legfőbb mágus rangját kapta (Dán 4,6; 5,11). Őskeresztény műalkotások ezzel a két prófétával együtt ábrázolják a mágusokat, akik Kelet felől vagyis Babilonból jönnek Betlehembe. Ebből következik, hogy ismerhették a Messiásról szóló jövendöléseket, különösen az asszír Bileám jóslatát: 'Csillag kel fel Jákobból' és 'királysága dicsőségre emelkedik.' (Szám 24,7és 17)." (vö. 12-13. o.)
Személyes megjegyzésként fűzném hozzá, hogy ez a könyv főleg azért tetszett, mert olyan valaki írta, aki akadémiai szinten jártas a hitbeli dolgokban (Biblia, teológia) és a tudományokban (matematika, fizika, csillagászat) egyaránt. Ez pedig manapság elég ritkaság, mert valaki lehet hogy szakszerű tudós, de gyerekcipőben jár a hitben, illetve fordítva. Ez a könyv pedig ékes példája annak, hogyha valaki mindkét területen jártas, akkor számára nincs ellentét a természettudomány és hittudomány között, hanem harmonikusan egymást kiegészítik, mint ahogy a test és lélek kiegészíti egymást.
A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a Erdélyi magyarok a világban –nak.
Csatlakozzon a(z) Erdélyi magyarok a világban hálózathoz