"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne!"
Kattints az EMKA blogra, az Erdélyi Magyarokért Közhasznú Alapítvány hivatalos blogjára!
Friss hírek és képes beszámolók akciónkról, aktuális eseményeinkről, leírások az általunk szervezett eseményekről és sok-sok egyéb érdekesség.
Szent Miklós élete kész regény,és ha ezt írom, kicsit sem túlzok.
Utóélete pedig- na, erre nem is találok megfelelő szót. December hatodikán jön el a Mikulás a mi kultúrkörünkben. Közismert, hogy az ünnep Szent Miklóshoz fűződik , aki a III. vagy a IV. században ( a források nem egyeznek ebben meg) élt Myra városában. Ez ma Törökországban van. Miklós gazdag szülők gyermekeként született, de korán árvaságra jutott. Apja testvéréhez került, aki érsek volt. Így hamar megismerte a papi hivatást, s maga is pap lett. Telt múlt az idő, és Miklós Myra püspöke lett.
Ez is igen különös módon következett be: vérre menő küzdelem folyt a püspöki szék megszerzéséért, a vele járó hatalomért. A tanácskozók között volt egy igen nagy tekintélyű püspök, aki egy éjjel hangot hallott, álmot látott, miszerint: „Az legyen Myra városának püspöke, aki felszentelt papként elsőnek jön be a városkapun és Miklós a neve”. Miklós, a fiatal pap éppen visszatért egy zarándokútról, s még az utcán kérdőre vonta a a Püspöki Kar, hogy hogyan hívják. Mondta, hogy Miklósnak. Ekkor, legnagyobb meglepetésére - még libaólba bújni sem maradt volna ideje, ha eszébe jutott volna ez a lehetőség - azonnal Myra püspökévé választották. Ezt a tisztséget aztán 52 évig töltötte be. Az emberek igen megszerették püspöküket, aki ez idő alatt a hatalommal többször szembe került - pont jó lelke és adakozó hajlama miatt. Éhínség idején a teljes egyházi vagyont a nép étkeztetésére fordította, amiért halála után egy időre ki is tagadták az egyházból! Halála után Myra városa az középkor egyik legnépszerűbb zarándokhelyévé vált.
Magyarországon mindig nagy tiszteletnek örvendett Szent Miklós.
Számos legenda fűződik nevéhez, mindben ajándékosztóként találkozunk Miklóssal. Én most csak a Mikulás szempontjából fontos legendákra koncentrálok.
Ilyen a három szegény parasztlány története:
Ennek értelmében élt Myrában három szegény leányzó. Mindhárman eladósorba kerültek, de semmijük sem volt, s így esélyük sem a házasságra. A legidősebb lány már rátalált élete párjára, de hozomány nélkül nem gondolhatott esküvőre. A lányok azt latolgatták, hogy melyikük adja el magát rabszolgának, hogy a befolyt összegből a testvérei sorsát könnyíthesse.
Miklós püspök véletlenül meghallotta ezt a beszélgetést, és azonnal tervet eszelt ki a leányok megsegítésére.
Az akciót több változatban is olvashatjuk, persze mindegyikben titokban történik a jótétemény. Kedvenc variációm szerint Miklós bedobott egy pénzzel teli zacskót az ablakon, majd elinalt, s így nem derült ki, hogy ki volt a titokzatos jótevő.Miután a nagyobbik testvér férjhez ment, még kétszer megtörtént a csoda. Harmadik alkalommal a kisebbik lány látott a távolban egy vörös palástot meg egy hatalmas süveget. Ebből következtette ki, hogy a jólelkű püspök segített rajtuk.
A történet másik változatában egy elszegényedett nemes három leányát prostituáltnak akarta adni, hogy az így szerzett jövedelemből el tudják tartani magukat. Miklósnak tudomására jutott az apa ötlete, s hogy megakadályozza annak kivitelezését, aranyat rejtett egy kendőbe, és a csomagot titokban bedobta a házba. Háromszor tett így, végül az apa Miklós után eredt, utolérte és felismerte. A püspök kérte, hogy jótettét senkinek sem mondja el, de a tette nem maradhatott titokban.
Kiknek a védőszentje szent Miklós?
Magamtól nem találtam volna ki, de azt olvastam, hogy a pálinkafőzők Szent Miklóst választották védőszentjüknek. Nem tudom, hogy miért éppen őt, de tény, hogy azóta is pálinkát reklámoznak vele mint itt:
Nem tudni, hogy mikor vált szokássá az ajándékosztás Miklós napján. Egyes források halála után az emberek utánozni kezdték Miklós tetteit, és halálának napján (azaz december 6-án) titokban ajándékokat adtak egymásnak. Más források szerint először a XII. században francia apácák ajándékozták meg a gyermekeket Miklós névünnepén. A szent ünneplése és a személyéhez kapcsolódó ajándékozás a 16. században terjedt el, Európa - szerte különböző változatok figyelhetők meg.
Magyarországon a Mikulást 1856-ban említették először írásban, az ajándékozás szokása sem túl régi s nem is faluhelyen, hanem a városokban jött először divatba.
A Mikulás szó cseh eredetű , maga az ajándékozás szokása pedig osztrák hatásra terjedt el a magyar családoknál. Az ünnepnek azonban voltak előzményei, hiszen a középkorban a diákok Miklós napja környékén elég sajátosan szórakoztak. Maguk közül püspököt választottak, kinek a többiek engedelmességgel tartoztak. A fiatalok házról-házra járva ijesztgették az embereket. Ez a hangos-zajos játék veszélyeztette az adventi időszak szentségét, ezért Csepreg város például határozatban tiltotta be a szokást. Az adatok arról tanúskodnak, hogy a fiatalság nem vette komolyan a tilalmat.
A képen látható a német eredetű és zord külsejű Knecht Ruprecht Mikulás-ős. Alakja összeolvadt Miklóséval, néhol a püspök szolgájaként a gyerekeket riogatta. A német Szent Miklós a jutalmazása mellett büntetett is: a jók ajándékot kaptak, a rosszaknak virgács járt némi veréssel. Ezt a szolga rótta ki, Mikulás keze " tiszta maradt". A Mikulás hagyományosan két kísérővel érkezik: egyikük a krampusz azaz ördög, másik az angyal. A krampusz ijesztget és büntet. Rémisztő is meg mókás is, ezért aztán igen népszerűvé figura lett. A Mikulás-járás szokása is ismert volt: házról-házra járt, s a gyerekeknek kérdéseket tett fel, vagy együtt imádkoztak.
A Mikulás mértékletesen ajándékoz, gyakorlatilag a karácsony kedves "nyitánya": a jutalom édesség, gyümölcs, kisebb játék. A csizmákat gyermekeink kitisztítják, és az ablakpárkányra teszik, mivel a mi Mikulásunk nem repül, és nem a kéményen át érkezik, hanem fehér ló húzta szánon. ( Érdekesség, hogy a legenda hogyan alakul a helyi jellegzetességeket is magában foglalva: Ausztráliában fehér kenguruk húzzák a szánt.)
Nálunk a világháború előtti hiedelem szerint a Mennyben élt a Mikulás és onnan figyelte a gyerekek viselkedését. A XX. század elején még piros vagy lila öltözéket viselt, utóbbi a püspöki eredetre is utalt ( tehát ez nem a Milka nagy ötlete). A globalizáció hatására Magyarországon is közismertté vált a Finnországban élő Télapó személye, meg az amerikai eredetű piros " szabadidőruha" a palást helyett. Tartja magát azért, hogy nálunk december 6-ra virradó éjjel jár titokban a gyerekekhez, s a kifényesített csizmába helyezi ajándékait és a virgácsot.
Ma már alig lehet virgácsot kapni! Nekünk, magyaroknak jogunk van a virgácshoz! Érdekes különben,hogy a gyerekeim hogyan vélekednek arról, hogy az amerikai Mikulás karácsonykor érkezik: mivel hosszú az út, csak karácsonyra ér oda. Én sem tudok ellenállni, minden évben elképzelem Mikulást, amint a radiátor csöveiből próbál szabadulni és eljuttatni a kölkeimnek a megérdemelt ajándékot- amit én nagy titokban zizegtetek az ablakban. Nagy a változatosság abban, hogy hol ki hozza az ajándékot, de a mágikusan gondolkodó gyermeket ez nem zavarja meg, mint ahogy az utcán lődörgő Mikulások sem, a boltok polcain roskadozó figurák sem. Bár mi, felnőttek is ilyen biztosan tudnánk hinni dolgokban!
Mekkora az út Szent Miklóstól a Coca Coláig?
Amerikában 1810- ből való egy fametszet, amely Szent Miklóst ábrázolta. Alatta egy holland vers volt olvasható, amely a Sancte Claus címet kapta. 1821-ben William Gilley költeményében is megjelenik az ajándékhordó „Santeclaus”, aki rénszarvas által vontatott szánkón közlekedik .Abban, hogy Amerikában Santa Claus alakja nem december 6-ához, hanem a karácsonyhoz kapcsolódik, bizonyos feltevések szerint Clement Clark Moore költő is " felelős" ezért. Divatteremtő művének eredeti címe még így hangzott: Szent Miklós látogatása ( Twas the night before Christmas). 1822 vagy 23 volt az az év, mikor Clement Clark Moore saját gyermekei számára papírra vetette a verset.
Sok forrásból merített, hatott rá például az orosz Fagy nagyapó figurája is, aki szánkóval és rénszarvasokkal utazik. Santa Claus a kandalló kéményén át jön-megy az éjszakában december 25-re virradó éjjel, és a kandallópárkányra kiakasztott zoknikba helyezi az ajándékait. A gyerekek tejet és süteményt készítenek ki neki. A műhöz Thomas Nast rajzolt képeket, az egyik itt látható:
Egy magazinban jelent meg először az illusztrált mű. Nast és Moore közös alkotásának eredményeképpen kerültek olyan részletek a köztudatba, mint hogy a Mikulás műhelye az Északi-sarkon található vagy, hogy hogyan is hívják a rénszarvasait.
Így hívják a rénszarvasait:
Comet - Üstökös, Cupid - Íjas, Vixen - Csillag, Dancer - Táncos, Prancer - Pompás, Blitzen - Villám, Dasher - Táltos, Donder - Ágas, Red Rudolph - Rudolf. A legismertebb persze Rudolf, aki 1935-ben tűnt fel és „ragyogott ki” világító piros orrával. Ő Robert L. May egyik történetében szerepel először, mivel ő találta ki a karaktert. Johnny Marks dalt is írt Rudolfról. melyben őt kérte meg Santa Claus, hogy legyen a rénszarvasok között is a vezér.
A "Szent Miklós látogatása " című kultusz-vers Nast illusztrációjával:
A karácsony előtti éjjelen, mikor az egész ház elpihen
Nem moccan még egy egér sem.
Tetőtől talpig csak szőrme a ruhája,
Korom és hamu a fényét megtépázza;
Hátára feldobva játékkupac,
Mint egy házaló, ha zsákjában kutat.
Arcán víg gödröcske, a szeme meg nevet,
Rózsa a bőre, orra, mint cseresznye.
Szájacskája, mint íj, húzódik tréfára,
És hószerűen fehér pofaszakálla.
Fogával szorosan tartja a pipáját
füstjéből készíti feje koszorúját.
Széles a hasa, a pocakja kerek,
Zseléként rázkódik, amikor nevet.
Pozsgás és kövérkés, jókedvű vén Elf,
Amikor megláttam, muszáj volt nevetnem.
Később a címet Karácsony előtti éjjelre változtatta, és még bővítette is a művet.
Ebben a változatban lép színre az a pirospozsgás öreg úr, akinek szánját rénszarvasok húzzák.
mikukola63.jpgA városi legenda szerint - ezek, ugyebár mérsékelten igazak!!!!! - a közismert piros-fehér overall jellegű öltözéket 1931-ben találta ki Haddon Sundblom grafikus a Coca Cola Company megbízására. Sundblom a cég egy nyugdíjazott szállítóját állította modellnek és öltöztette a Coca-Cola színeibe. Santa Claus innentől püspöki öltözet helyett piros- fehér szőrmével szegett kabátot és buggyos piros nadrágot kapott, olyan kezeslábast, vastag fekete övvel. Habár régebben is elő-előfordult a Mikuláson piros köpeny, ettől kezdve ez lett az etalon, öltözéke azóta nem is változott.
Egy amerikai vers és illusztrációja, valamint a Coca-Cola hatására alakult volna ki a ma is ismeretes Mikulás bácsi?
Szeretném hinni, hogy ez tényleg csak urbán legenda, és nem a multicégek alakítják a meséinket! Én rendületlenül hiszem, hogy nem a farok csóválja a kutyát.
Hol lakik ma a Mikulás?
Magyarországon a múlt század elején még a Menny volt megjelölve lakhelyéül. A Clark - féle mese folytatása szerint a Mikulás Lappföldre, ott is Fül-hegyre költözött, ahol teljes állásban gyártja a játékokat segítő manóival. Maga a kopár hegyoldal nyuszifülre hasonlít és ezen keresztül hallgatja a Mikulás egész éven át, hogy a gyerekek jók voltak-e avagy rosszak. A lappföldi Rovaniemi városába, ami Svédország, Norvégia és Finnország északi részén van, még levelet is írhatunk neki ide:Santa Claus’ Main Post Office
Santa’s Workshop Village, Tähtikuja 1, Rovaniemi, 96930 ARCTIC CIRCLE. A képen az " igazi " finn Mikulás látható:
Akárhogy is, érdemes jónak lenni!
Tánczos Erzsébet írása innen: http://netfolk.blog.hu/2014/12/05/december_6_jon_a_mikulas_hogyan_a...
Üdvözöljük az
Erdélyi magyarok a világban közösségében!
PayPal segítségével
átutalással
nemzetközi átutalással
IBAN számlaszámunk:
HU62 1070 0488 6631 7874 5110 0005
SWIFT/BIC: CIBHHUHB
Az adományozás adómentes.
© 2024 Created by erdelyimagyarok.com. Működteti:
Kattints az EMKA blogra, az Erdélyi Magyarokért Közhasznú Alapítvány hivatalos blogjára!
Friss hírek és képes beszámolók akciónkról, aktuális eseményeinkről, leírások az általunk szervezett eseményekről és sok-sok egyéb érdekesség.
A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a Erdélyi magyarok a világban –nak.
Csatlakozzon a(z) Erdélyi magyarok a világban hálózathoz